torsdag 27 september 2012

Omgång 17, division 7E!

Omgång 16 bjöd inte på några större överraskningar, utan de flesta matcherna gick enligt tipsen. Så här såg det ut:

Omgång 16: 

Nockebyhov-KFK (0-6): En rätt väntad vinst, men det fanns tecken som tydde på att Nockan var på väg uppåt. De var fel. KFK tar sats mot övre halvan, om de lyckas avgörs till stor del imorgon mot oss.

Qaran-SBK (3-2): SBK har gjort en riktigt stark höst, och det bevisas än en gång när man skakar Qaran. Qaran hade visserligen 3-0, men efter två SBK-mål var nerverna nog utanpå kroppen hos Qaran. Men tre sköna poäng, fortsatt serieseger och bara två hinder kvar på vägen till sexan!

Tolkarna-Snipers (0-6): Snipers fortsätter att inte förlora matcher, och den här vinsten var ju rätt väntad. Frågan är om man ska hinna ikapp Kasam innan säsongen är över, inte omöjligt.

Kasam-Cassi (1-3): Här vet jag inget mer än resultatet, men att Cassi skulle ta segern var väntat. Däremot trodde jag, och många med mig, på lite större siffror. Men Kasam har nog repat sig efter förra veckans storförlust och kan nog avsluta säsongen snyggt.

Oranje-Åkeshov (2-2): Ett möte som de flesta tippade skulle bli jämnt, och som Lé Butch och KFK-Rickard till och med tippade rätt slutresultat på. Åkeshov hade lite problem med att hitta nån målvakt och fick ställa in två utespelare (i varsin halvlek, alltså, de hade bara en målvakt i taget ...). De gjorde dock inget misstag, utan hade inte så mycket att göra på våra mål. Vi ger dock bort första målet lite enkelt, när ett lurigt skott i vätan smet in. Hur som helst, vi äger delar av matchen, men Åkeshov har ju sin fart, kvalitet och passningsskicklighet ändå. Det känns som att de inte har riktigt samma go i laget som i våras, men är ju ändå duktiga. Jag tycker att vi var marginellt bättre och hade lite mer boll, men Hovet skapar ändå en del farliga chanser och eftersom vi inte gör 2-2 förrän med fyra minuter kvar får väl oavgjort betecknas som hyfsat rättvist ändå. Tre oavgjorda nu mot lagen ovanför oss i höst (och en WO), och i alla matcherna tycker jag att det är med mersmak.

KFK-Tolkarna (7-1): Det är tecken på att man är ett grymt bra lag när man slår Tolkarna med just 7-1 (vi vet av erfarenhet!!). ;-) Skämt åsido, det lät som en dag på jobbet för KFK, men skönt för målskillnaden, som nu är av positivt slag. KFK kommer med sex poäng och 13-1 på de två senaste mot oss, det känns inte helt bra... :-P

Omgång 17:

Åkeshov-Kasam: Inte helt givet, faktiskt. Jag tror dock på Åkeshovsvinst, men tecknen i skyn vittnar om lite vikande engagemang från Hovet-spelarna, så Kasam har absolut chansen om man gör en stark insats. Till slut tror jag ändå på 2-0-vinst för Hovet. Tips: 1

KFK-Oranje: Som vanligt saknas ett par tunga namn, men det är ju vardag för alla lag i sjuan, så inget att gnälla om. Här är en match som gäller mittenriket, eftersom SBK var ofina nog att studsa upp mot toppen i höst. Vinner KFK ser det ljust ut för att sluta på övre halvan för första gången sen...Vasa sjönk? Vinner KFK inte blir det troligen en hedrande sjätteplats. Vi ska givetvis göra allt för att plocka hem matchen och för första gången (nånsin?) kan jag nog lova att det inte finns ett uns av underskattning från vår sida. Jag tror också att vi plockar hem en målmässigt hyfsat jämn match, där vi har mest boll och gör förlösande 3-1 sent. Tips: 2

Cassi-Tolkarna: Här är det väl läge för överkörning igen. Tvåsiffrigt? Tja, varför inte. 11-0, kanske? Tips: 1

Nockebyhov-Qaran: Här kan man nog nästan kopiera ovanstående text, men det blir nog lite jämnare här. Qaran är trots allt inget lag som oftast öser in mål. Men ändå, jag tror på 7-1 här. Tips: 2

Snipers-Stockholm BK: Examensprov för "nya Snipers". Tar man poäng här har man nått en ny nivå, skulle jag säga. Och det är inte omöjligt. Men...jag tror att SBK:s tyngd kommer att ta ut sin rätt och tror på klara 4-0 i en spelmässigt jämnare match än vad siffrorna visar. Tips: 2

Frågor denna omgång:
Vilka går segrande från det sista slaget om mittenriket?
Kan Snipers visa klorna igen?
Blir det tvåsiffrigt i en, två eller fler matcher? Eller ingen...?
Får några spela på en torr matta?

Lycka till, snart är säsongen över!

/Mr Oranje





10 kommentarer:

  1. Åkeshov - Kasam 5-1 1
    Här visar åkeshov sin klass och vinner ganska lätt.

    KFK- Oranje 3-1 1
    KFK går som tåget och jag tror att de vinner med sin fysiska spelstil.

    Cassi - Tolkarna 13-0 1
    överkörning

    Nockeby - Qaran 1-9 2
    överkörning nr 2

    Stockholm bk - Snipers 2-2
    två av serienhöst lag som gått riktigt starkt då.
    vi kommer defnitivt inte bjuda sbk på nått blir jämt och tufft tror på krysset.

    SvaraRadera
  2. Åkeshov - Kasam

    Alltså, även fast Åkeshov har blivit avsågade från toppstriden så har man under säsongen visat att man är ett bra lag. Med endast 2 matcher kvar på säsongen tror jag dessutom att man kommer kunna mobilisera lite kraft för att avsluta säsongen snyggt och värdigt, och därigenom försvara sin tredjeplats från SBK.
    Kasam har potential att spela bra och störa, men jag tror inte man orkar, 4-1 till Åkeshov.

    KFK - Oranje

    Helt ärligt talat så känns det här som omgångens höjdpunkt (även om jag försöker vara objektiv). Det är den enda matchen som "betyder något" för båda lagen.
    Jag skrev i en kommentar tidigare att vi skulle ha +6 i målskillnad efter den här matchen, vilket alltså innebär att vi ska vinna med 2 mål... Jag börjar tvivla lite på min kaxighet då vi verkar ha svårt att få ihop folk till matchen, och då vi "av tradition" haft svårt för Oranje (vi har iofs haft svårt för alla lag de senaste åren innan uppryckningen... :P) så känns det jobbigt..
    Vi ska jobba stenhårt (som alltid) och försöka göra livet surt för Oranjespelarna, och med hjärtat tippar jag 3-1 till oss, även om hjärnan nog säger det motsatta... 3-1 till KFK!

    Cassi - Tolkarna

    Här gör Tolkarna en taktisk förändring och vinner med 4-2..... Eller nej just det, det händer ju inte... 14-0 till Cassi.

    Nockeby - Qaran

    Nockeby räcker inte till här, deras försvarsspel är tyvärr för deras skull allt för dåligt. Kan vi göra 6 mål så borde Qaran göra det dubbla, sen är det inte alltid så enkelt att mata in bollarna. Qaran vinner, och det gör dom med... 11-0.

    Stockholm BK - Snipers

    Ojoj, ruskigt svårtippad match. Ett Snipers med 21-2 i målskillnad och 10 poäng på de 4 senaste matcherna mot ett SBK som hade 3 raka segrar innan uddamålsförlusten mot seriens klart bästa lag.
    Jag håller SBK som knappa favoriter, men inte alls lika stora som om lagen mötts för 1 månad sen. Efter en ganska jämn tillställning vinner SBK med 3-1 mot ett Snipers som ser ut att bli att räkna med nästa år, speciellt om de får behålla spelare som Simon Bronegård som varit högst delaktig i Snipers segrar:
    Snipers - Nockebyhov 5-1 (3 mål)
    Snipers - Kasam 10-0 (4 mål, 3 assist)
    Tolkarna - Snipers 0-6 (1 mål, 1 assist)
    Imponerande!

    Väl mött, och lycka till allihop utom Oranje!

    SvaraRadera
  3. Jaså, du skriver ner er, Rickard...? Den enkla går vi inte på. ;-)

    SvaraRadera
  4. Åkeshov-Kasam: 4-1
    Åkeshov är starka, Kasam har inte den energin Åkeshov sitter inne med. Åkeshov vill avsluta snyggt och Björn lotsar sina mannar till en 3-0 ledning i paus och 1-1 i andra halvlek.


    KFK-Oranje: 3-3
    En match med mycket prestige, kan faktiskt inte se denna matchen sluta annat än lika. Tror dock det ena eller andra laget kommer ha en en minst 2-målsledning där det andra laget vänder.

    Cassi-Tolkarna: 13-0
    Tolkarna får arbeta hårt för att tolka Cassi.

    Nockebyhov-Qaran: 1-10
    Ungdomlig entusiasm möter klass. Nockebyhov har givit upp och utklassöning väntas.

    Snipers-Stockholm BK: 4-2
    Snipers har gett sig fan på detta nu, släpper inget. Stockholm underskattar trots den senaste Snipersformen.

    SvaraRadera
  5. Åkeshov-Kasam: Förra året spelade vi två mycket jämna matcher, i våras var det klasskillnad på alla positioner. Då den tidigare så breda truppen utarmats i takt med att universitetsutbildningarna startat har vi haft en rätt jobbig period under Augusti/September. Att Hovnarren själv är uppsatt i kvällens trupp vittnar mer om avsaknaden av tillgängliga spelare än hans/min fotbollsmässiga förmåga. Jag tror att jag får vänta på mitt första mål för Hovet i denna tappning till matchen mot Tolkarna. Att vi vinner tar jag nästan för givet, och visst lyder ordspråket. Högmod går före fall. Tips: 1 (6-1)

    KFK-Oranje: 2-2 var ju ett gångbart tips förra veckan och jag tror det blir jämnt mellan dessa båda trevliga mittenlag. Det lag som fokuserar på fotbollen i nittio minuter i stället för att skrika på domaren kan kamma hem alla tre poängen men jag tror ändå på delad pott. Tips: x (2-2)

    Cassi-Tolkarna: Cassi är laget jag inte vill fokusera på då jag inte ser laget som seriöst. Därför hoppas jag på årets skräll. x (1-1)

    Nockebyhov-Qaran: Unga naiva Nockan mot frejdigt spelande trevliga Qaran. Båda lagen kan rulla boll, Nockan utan struktur, Qaran med detsamma. Hur det slutar? 1-8 Tips: 2



    Snipers-Stockholm BK: Med rätt lag vinner Snipers enkelt, får man spela med samma uppställning ett par matcher på raken kan man vinna mot samtliga lag i serien. Jag vill ogärna tippa oavgjort men gör det ändå. Stockholm kvitterar med sekunder kvar. Tips: x (2-2)

    Frågor denna omgång:
    Vilka går segrande från det sista slaget om mittenriket? Jag tror Stockholms BK
    Kan Snipers visa klorna igen? Ja om 2-2 ses som klovisning.
    Blir det tvåsiffrigt i en, två eller fler matcher? Eller ingen...? Möjligtvis en höstislossning för Åkeshov.
    Får några spela på en torr matta? Det har vi bara gjort två gånger i år, så avbytarvästarna luktar skunk....tittar jag ut nu behöver jag bara ta med lite sköljmedel....

    SvaraRadera
  6. "KFK" - Oranje 1-7 (1-5)

    Jag skriver "KFK" för jag är så sjukt besviken på vårt uppträdande i andra halvan av första halvlek där vi INTE uppträder som vi vant oss vid att göra. Jag ska inte ta ifrån Oranje nåt, ni spelar bra, men vi låter er komma rakt igenom och bjuder på flera mål. Efter vårt ledningsmål efte 10-15 min kanske så släpper vi alltså 5 mål sista 20 i första halvlek. Det får inte hända.
    Värt att notera dock är att vid ställningen 1-0 till oss så får vi 2-0 godkänt, men hederlig som han är går Pete bort till domaren och erkänner att han slog in bollen med handen, därav fortfarande bara 1-0.
    Med mindre ärlighet så hade kanske frustrationen kunna spridit sig i Oranje-lägret och matchen blivit en annan.

    Men det är inte mycket att säga om, 7-1 är 7-1 och det kunde blivit klart större siffror om inte Jocke i mål svarat för flera fina räddningar, och om nickarna oftare gått på mål istället för halvmetern över.

    Grattis till 5eplatsen, även om det inte var vad ni siktat på inför säsongen. Men var det verkligen nödvändigt att sabba vår målskillnad?? :(

    Väl spelat, hoppas vi ses nästa år igen!

    SvaraRadera
  7. Stockholm Snipers-Stockholm BK 9-0

    En storspelande SBK-målvakt och en hel del oskärpa i avsluten från Snipersspelare gjorde att resultatet inte blev 15-0 eller något liknande.

    Självklart påverkade faktumet att SBK kom till start med 10 man och fick en man utvisad efter 17 minuters spel, men ett Snipers i form hade nog trots lite tunn trupp slagit SBK även med lika mannskap på banan.

    Det skall sägas att man inte gör massa mål på beställning bara för att man är övertaliga.

    Anmärkningsvärt är att Cassi innan vår match "bara" slog Tolkarna med 9-1 trots spel 11 mot 7

    Niklas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart omöjligt att säga hur matchen sett ut om båda lagen haft fulla trupper, och jag hade givetvis hellre vunnit med 1-0 mot ett fulltaligt SBK än som det blev nu. Med det sagt så hade vi förvisso tre avbytare men även 18 av 32 spelare otillgängliga. Och så är det väl för alla lag på den här nivån. Fotbollen kommer inte alltid först, av förklarliga anledningar.

      Radera
  8. Mot tio man är det inte alls säkert att man gör så mycket mål, mot nio man är det nog dock avsevärt lättare. Men vårens Snipers hade inte slagit SBK med 9-0 för det. Kul att ni har lyft er så mycket, grabbar!

    SvaraRadera
  9. Och tack för matchen i fredags, KFK i allmänhet och Rickard i synnerhet. Nej, femteplatsen var inte alls vad vi siktade på i våras. Men en bra försäsong och en bra höst räcker inte när man gör en dålig vår ... Visserligen fånigt mycket skador, men ändå.

    Hoppas också att vi ses i serien nästa år, och då räknar jag kallt med väldigt mycket jämnare matcher än årets.

    SvaraRadera