fredag 7 september 2012

Omgång 14, division 7E!

Det har varit sjukt mycket på alla plan på sistone, så återigen hann jag inte skriva detta inför onsdagens två matcher. Men jag redovisar dem i samband med omgång 13 och tippar helt enkelt de tre återstående i omgång 14, samt hängmatchen från omgång 10.

Omgång 13:

Tolkarna-Kasam (2-14): En väntad vinst, men kanske ännu större än väntat. Men Kasam gjorde nog som vi gjorde senast mot Tolkarna...fast i båda halvlekarna! Skönt för Kasams målskillnad, Tolkarna är nu sist i tabellen, vilket känns rätt rimligt.

Åkeshov-Qaran (0-1): Ett möte som, vid vinst åt nåt håll, till stor del kunde avgöra vilka som skulle tampas hela vägen in med Cassi om seriesegern. Och återigen verkar oturen ha grinat Hovet i ansiktet, då Qaran kunde avgöra med 30 sekunder kvar. Det lät som en jämn match som kunde ha slutat hur som helst, men denna gång drog Qaran det längsta strået. Åkeshov får hoppas på lite skrällar, annars blir det division 7 nästa säsong igen för ungtupparna.

Snipers-Nockebyhov (5-1): Ett möte mellan två av seriens gåtor, där Snipers tog en ovanligt stor seger mot ett Nockebyhov som verkar ha gett upp säsongen (trodde jag i alla fall fram tills i onsdags ...). Snipers lämnar den absoluta botten, och vill nog fortsätta uppåt, men det är en bit upp till Kasam.

Stockholm BK-Oranje (3-3): Lika jämnt som många tippat på förhand, både spelmässigt och resultatmässigt. Vi hade 2-1 och 3-2, men SBK kvitterade med två minuter kvar. Kul, tuff match och vi är ändå rätt nöjda med vårt spel, mindre nöjda med poängskörden.

Cassi-Kungsholms FK (4-2): Två trender som håller i sig: Cassi fortsätter att vinna och KFK fortsätter att rada upp hedersamma förluster mot topplagen. KFK har som tidigare sagt verkligen ryckt upp sig i år och blir nog att räkna med ännu mer nästa år, då man kanske kan ta sig upp på övre halvan för första gången på ...läääänge? Chansen är inte borta från att göra det även i år, men då måste de förbi oss och det tänker inte jag tillåta! ;-) Cassi stormar vidare mot division 6, tillsammans med Qaran.

Nockebyhov-Tolkarna (14-0): En match som tillhör omgång 14, och åååååhhhhh...vad skönt för Nockebyhov att få rejäl islossning äntligen. Jag gissar att de rappa ungdomarna tog sig i kragen och sprang skiten ur äldre och lite trögare Tolkarna. Kanske var de inte fullt lag? Hur som helst, skönt för Nockan som kanske kan avsluta säsongen snyggt nu?

Qaran-Cassi (1-1): Cassi VÄGRAR förlora mot nåt av topplagen, och det är anledningen till att man nu leder tabellen och har division 6-biljetten i handen. Vi får se om några av oss som har Cassi kvar att möta kan störa dem, men de har inga fler matcher mot toppkonkurrenterna kvar. Qaran är värda att gå upp, tycker jag, och just nu har de en hyfsad chans att bli en av de bästa tvåorna om de vinner resten. Just nu delad fyra bland division 7:s tvåor, dock.

Omgång 14:

KFK-Åkeshov: Åkeshov har halkat lite efter i toppen, men jag tror inte att laget är sämre än tidigare egentligen. Frågan är om Hovet mosar KFK på ren revanschlusta och frustration eller om de snarare har tappat lite geist. Jag tror att Hovet trummar på som tidigare, men vi har ju lärt oss att KFK är svåra att få hål på. Så jag tippar en tvåa, men inte med mer än kanske 3-1. Tips: 2

Kasam-Stockholm BK: I våras blev det kryss i detta möte, och det är väl inte omöjligt nu heller. Kasam är ett rätt bra lag, men de har lite svårt att få ut allt de kan. Stabila, men utan lite spets. Jag tror att SBK:s tyngd avgör detta till deras fördel, och här vinner man med 3-0. Men jag hoppas att Kasam ska sno en pinne eller tre! Tips: 2

Oranje-Snipers: Vi mönstrar en rätt bra trupp, och vi siktar förstås på tre pinnar även om Snipers vann övertygande senast. Jag tror att vi lyckas med det, och vinner med några bollar. Kanske 4-1? Tips: 1

Åkeshov-Stockholm BK: En hängmatch från omgång 10, där båda lagen kommer att ha matcher från fredagen i benen. Åkeshov är favoriter, men det känns som att detta kan bli målmässigt jämnt ändå. Frågan är om SBK:s ibland lite nonchalanta försvar kan hålla tätt, i så fall tror jag på kryss här. Åkeshov kommer nog att styra spelet, men SBK har tyngden och avsluten för att hänga några baljor. Kanske en repris från matchen mot oss, 3-3? Tips: X

Det börjar närma sig slutet för årets serie nu, och toppen, mitten och botten börjar bli allt klarare. Men jag tror att vi kan få se lite skrällar innan serien är över, särskilt när vissa lag känner att de har mindre att spela för.

Frågor denna omgång: 
Vilka av SBK och Hovet fixar bäst att spela två matcher på tre dagar? Ungtupparna?
Ska KFK undvika en hedersam förlust mot ett topplag äntligen och istället ta en ärofylld poängvinst?
Knappar vi in på SBK i slaget om mittens rike eller får vi istället känna KFK flåsa oss i nacken?

Lycka till, ses på plasten!

/Bombaren

12 kommentarer:

  1. Tack för komplimangen, att kallas ungtupp inför kvällens möte känns smickrande! Då vi mönstrar en bra men tunn trupp tvingas jag leta reda på benskydd och matchstrumpor. Vi får väl se om jag behöver kliva in på det gröna schackbrädet.
    Besvikelsen har släppt, tummarna hålls för att mittenlagens vilja att slå toppen i kombination med övermod kan hjälpa oss till ett avancemang trots allt. I fjol slutade vi trea från slutet men slog seriesegrarna som idag ligger tvåa i sexan. Så omöjligt är det inte.

    Mitt tips till kvällens match: 2-4 i Hovetfavör.

    Kasam- SBK
    Säker stockholmsseger då man har vind i seglen, SBK har fått tillbaka glädjen i truppen som saknades i fjol.
    0-3

    Oranje- snipers
    Jag har både lång näsa och lång haka och jag sticker ut båda när jag tror att Snipers tar en knapp men ändå seger. I måndags körde den trettio man stora truppen i bra tempo. Tar man ut rätt lag vinner man. Det ska bli oerhört roligt att streama en div 7 match!! Lycka till med tekniken i dubbel bemärkelse.

    Hängmatchen tror jag blir lika tät som vårmötet. Jag tror båda lagen kommer med kräftor och sprit i magen så spelet lär väl inte bli det bästa. När ångorna lagt sig tror jag Hovnarrarna klarade återhämtningen bäst och vinner matchen med 2-0.

    SvaraRadera
  2. KFK - Åkeshov

    Vi saknar återigen väldigt mycket folk, så det känns skönt att läsa att Hovet också mönstrar en tunn trupp..
    Jag tror att det blir en jobbig match där Åkeshov är stora favoriter, men med lite flyt och hårt arbete så ska inte poäng vara omöjligt. Vårmötet vann Hovet med 2-1, och jag tror på något liknande även ikväll. Jag säger 3-2 till Hovet, men jag hoppas innerligt att vi kämpar till oss en (eller tre) poäng!

    Kasam - SBK

    Kasam körde över Tolkarna med 14-2 senast, men precis som alla andra som möter Tolkarna, så säger det inte så mycket om kvalitén. SBK grejade poäng mot Oranje, och har gjort ett ryck för 4eplatsen, och kan med lite flyt med resultaten kanske kanske ta sig upp på pallplats i slutet av säsongen. Då måste man dock vinna här, och det tror jag att man gör. 4-2 i en bra match!

    Oranje - Snipers

    Kul med livestream! Det blir förvisso i konkurrens med PL-fotboll, men visst kommer datorn vara inknappad på oranje.se så att man med ett öga kan njuta av div.7-fotboll när spelet går i stå för Arsenal, United eller Chelsea eller vilka som Viasat väljer att sända...
    Till själva matchen så tror jag att Oranje är ett nummer förs stora för ett segerrusigt Snipers, som kommer få återvända ner på jorden och här förlorar man nog med klara 5-0.

    Åkeshov - Stockholm

    Om Åkeshov tappar poäng mot oss, så tror jag att man inser att loppet är kört vad gäller uppflyttning, och då kan det vara svårt att ladda om till en match som "bara" gäller vilka som ska bli 3a i serien.
    Vinner SBK mot Kasam och Åkeshov kryssar mot oss, så skiljer det nämligen bara 1p mellan lagen inför den här matchen, och då tror jag att SBK har bra chans att vinna.
    Utgångstipset blir ändå X, 2-2.

    SvaraRadera
  3. NEWSFLASH: Kungsholms FK har tagit sin första poäng mot ett lag på övre halvan då man hämtade ikapp ett underläge 0-2 i paus till 2-2 vid slutsignal!
    Då jag själv inte spelade pga sjukdom har jag ingen aning om hur matchen varit spelmässigt, men poäng är poäng! Härligt!

    SvaraRadera
  4. Ordningen återställd hos Everysport. Har rapporterat att bataljen mellan oss faktiskt slutade 3-3 och inte på något annat sätt. Tror faktiskt vi nu på söndagen har den senaste tabellen på vår webbsida.

    SvaraRadera
  5. Och grattis till skalpen idag! Verkar som att vi får nöja oss med femteplatsen i år ...

    SvaraRadera
  6. tack, tack. Du siade ju faktiskt om en och annan skalp innan säsongen.

    Hoppas verkligen vi hamnar i samma serie nästa år också. De är jämt och riktigt roliga matcher och så är det en fröjd att få veckoläsning på Oranje.se.

    SvaraRadera
  7. Vi brukar ju normalt hålla till i Kungsholmen-serien, som i år heter H7F, men vi får se hur det blir nästa år. Håller med om att det varit två roliga matcher (även om vi ville ta mer än en poäng!!) mot er!

    Snart får vi även en ny hemsida, som förhoppningsvis blir bättre på alla sätt!

    SvaraRadera
  8. Der Bomber, ser helst att ni får nöja er med sjätteplatsen i år.... ;)

    SvaraRadera
  9. Ja, det ser ut som att det kan bli sexpoängsmatch mot er näst sista omgången. Men då tänker vi inte bjuda på poäng! :-)

    SvaraRadera
  10. extra imponerande var poäng då vi hade sju spelare borta från startelvan emot det lag som slog nockebyhov med 5-1 helgen innan

    SvaraRadera